1.
NGALAMAR
Prah
di mana-mana, atawa biasa kapanggih. Kaasup di luar nagri. Samèmèh lalaki jeung
awèwè resmi dikawinkeun, sok dimimitian heula ku acara ngalamar. Ngan carana
anu teu sarua atawa bèda-bèda tèh. Cara ngalamar urang Amèrika, pasti bèda
jeung urang Indonèsia. Nya kitu deui antara urang Jawa Tengah atawa jawa Timur
jeung urang Sunda.
Urang Sunda ogè gumantung kana waktu jeung tempatna. Cara
ngalamar jaman baheula jeung ayeuna, pasti henteu sarua. Nya kitu deui cara
ngalamar urang Cianjur jeung urang Banten, èta ogè moal sarua deuih.
Tradisi Ngalamar |
Jaman baheula mah antara si lalaki nu rèk ngalamar, jeung
si awèwè nu rèk dilamar tèh, tacan tangtu wawuh. Ari ayeuna mah apan, umumna
lain baè geus wawuh, tapi geus jadi bèbènè (kabogoh). Jadi nu disebut ngalamar
tèh, ukur formalitas atawa nanya resmi, siap henteuna si awèwè diajak kawin.
Atuh jawabanana ogè, moal aya basa nolak. Langsung
satuju, malah sakalian nangtukeun waktuna. Ari sababna lian ti geus pada wawuh,
biasana sarua bogohna.
Tah, ngalamar jaman baheula mah can tangtu kitu. Teu
unggal ngalamar pasti ditarima. Bisa waè si awèwèna nolak, boh lantaran teu
bogoh, boh lantaran geus kapiheulaan ku nu sèjen. Ngan dina nolakna tara togmol
nyebut embung. Upamana langsung ngajawab, “punten pun anakna henteu bogoheun”
Atawa, “Punten parantos aya nu gaduh”
Tapi ngusahakeun sangkan dina nolakna, henteu matak
nyerieun hatè pihak anu ditolak. Contona, “Nya èta pun anak tèh, teu acan aya
niat rarabi. Ma’lum masih kènèh bau jaringao.” Padahal nempo ukurna, geus
meujeuhna dikawinkeun. Ngan ku sabab awèwèna teu bogoh atawa kolotna teu
satuju, lamaranana kapaksa ditolak.
Lamun hayang leuwih jèntè awèwèna teu bogoheun, carana
nolak bisa ku cara mapandèkeun kana manuk. Biasana manuk titiran. “ Nya èta
gaduh manuk tèh titiran emas, sakurungna kedah sareng titiran emas deui.”
Maksudna anak kuring tèh teu bogoheun. Bisa jadi lantaran anu ngalamarna kurang
kasèp.
Baeula mah sual jodo tek kacida apikna. Mèmèh ngalamar
jeung narima lamaran, kudu puguh heula, anak saha, beunghar atawa henteu. Boga
pangkat atawa ukur jelema biasa. Tegesna, ditaliti heula kaayaan kulawargana,
bisi henteu sarua atawa henteu saimbang.
Ari sababna harita mah, anak mènak kudu jeung anak mènak
deui. Nu beunghar kudu jeung nu beunghar deui. Utamana lamun tacan wawuh.
Di Cianjur baheula, aya kabiasaan kieu: titahan si
lalaki, naghaja nyèmah ka kulawarga awèwè. Sanggeus disuguhan, si pribumi sok
buru-buru nanya:
“ geuning aya
pikersaeun naon, asa rareuwas teuing?” cèk pribumi.
“Nya èta gaduh manuk,
mung teu acan gaduh kurungna,”
“kagungan manuk naon
kitu?”
“Titiran emas”
“Euleuh atuh kurungna
gè kedah kurung saè. Kaleresan gaduh hiji, hèg terus acan aya manukan.”
Tina obrolan di luhur, kanyahoan wèh, boh lalakina, boh
awèwèn, sarua turunan mènak. Bèda deui upama si sèmah nyebutkeun manuk piit
atawa ukur cangkurileung. Nya kitu deui upama pribumi ukur nyebutkeun, aya ogè
kurung biasa, hartina turunan jelema
bisa.
Cara sèjènna dina nyuguhan. Upama pribumi hayang
nèmbongkeun, yèn manèhna kulawarga mènak, wadah susuguhna sok ngagunakeun bahan
poslèn. Utamana pisin jeung cangkirna. Engkè samèmèh ki Sèmah ngasaan susuguh
pribumi, sok nanya kieu:
“Euleuh ieu cacangkir
aya ku saè, moal lepat deui bahanna tina poslèn,”maksudna nanyakeun naha enya
pribumi tèh kulawarga mènak?
“Leres poslèn asli
wedalan Cina,” maksadna, bener malah mènak bolongkotan. Lain ngan ukur tuturunan,
atawa boga gelar radèn pamèrè, pèdah aki-buyutna kungsi digawè di karaton.
Dijawab deui ku ki semah, “Kaleresan, di rormpok ogè
gaduh, heug mani sami pisan,” maksudna, sarua manèhna ogè kulawarga mènak asli.
Naon sababna disebut neundeun omong? Sabab pihak lalaki
tacan mèrè nanaon. Mun barangbeuli tèa mah, acan mèrè tanda pangjadi.
(Dicutat
tina buku ajar Pamager Basa)
2.
TUJUH BULANAN
Nya
èta salametan nu kakandungan tujuh bulan. Biasana nu keur kakandungan dimandian
cai tujuh rupa. Lian ti eta sok nyieun rurujakan, rujak bebek. Rujakna tuluy
dijual, ari duit jang pameulina ku talawèngkar (sesemplèkan kentèng atawa
gagarabah). Engkèna duduitan lading rujak ku nu kakandungan dipiceun ka
parapatan jalan. Cenah, lamun rujakna lada, anakna pasti lalaki. Upama semu
amis, awewè.
Lian ngarujak bebek, bapana orok nu dikandung
ngagambaran dawegan kalapa konèng, make peso mèncos atawa paku. Biasana gambar
wayang Arjuna atawa Subadra. Kudu dawegan konèng, supaya kulit anakna engke
koneng.
Dawegan dibeulah dua ku
bapana orok nu dikandung. Upama beulahna sarua, pasti anakna kasèp atawa
geulis. Munlalaki kembaran Arjuna, upama awèwè kembaran subadra
3.
HAJAT LAUT
Pantai Pangandaran merupakan
pantai selatan yang membentang dari pesisir selatan Jawa Barat. Konon pantai
selatan memiliki penguasa yang sudah dikenal oleh banyak orang yaitu Nyi Roro
Kidul. Pertamanya diadakan hajat laut ini adalah bermaksud untuk memberikan
sedekah atau sesajen kepada penguasa pantai selatan yang mana telah memberikan
kemakmuran bagi masyarakat Pangandaran yang mana telah mengambil kekayaan yang
berada di pantai selatan. Setiap tahun masyarakat Pangandaran mengadakan Acara
Hajat Laut sebagai rasa syukur atas kenikmatan yang telah diberikan.
Tradisi Hajat Laut |
Pertama-tama para nelayan menyiapkan beberapa jampan
(sesaji) terlebih dahulu. Isi dari sesaji ini berupa kepala kerbau dan kepala
kambing. Biasanya kerbau dan kambing di beli para nelayang dengan penggalangan
dana dari masyarakat Pangandaran. Setelah sesaji siap, para tokoh ulama dan
masyarakat Pangandaran mengadakan doa bersaman terlebih dahulu dengan
membacakan Yasin dan Ayat-Ayat Suci Al-Qur’an. Kemudian setelah doa selesai
dibacakan inti dari Ritual Hajat Laut pun tiba, beberapa nelayan membawa jampan
ke pinggir laut. Satu demi satu jampan dinaikan ke atas perahu. Setelah itu
bebrapa nelayan membawa jampan tersebut ke tengah laut kira-kira lima mil dari
pesisir pantai Pangandaran. Seluruh nelayan ikut dalam iring-iringan, mengawal
perahu utama yang membawa jampan. Perahu paran nelayan dihias sedemikian rupa
dan warna serta menambahkan ornament-ornamen tertentu yang dapat menarik
perhatian. Perahu hias ini menjadi daya tarik para wisata yang melihat
Ritual Hajat Laut. Setelah sampai di tengah laut, satu persatu jampan pun di
tenggelamkan. Para nelayan terjun ke laut sambil membawa ember untuk berebut
air laut disekitar jampan yang ditenggelamkan. Air ini apabila di guyurkan atau
di mandikan kepada perahu mereka dipercaya mendapatkan berkah selama satu tahun
kedepan dengan hasil tangkapan yang banyak dan berlimpah. Setelah prosesi
penurunan jampan selesai para nelayan kembali ke pesisir pantai. Acara Hajat
Laut biasanya di meriahkan dengan beberapa perlombaan seperti panjat pinang,
tangkap bebek di laut dan balapan penyu. Untuk hiburannya biasanya dimeriahkan
oleh kesenian tradisional Jawa Barat dan tarian-tarian tradisional.
Tujuan utama dari hajat laut ini hanya sekedar untuk
bersyukur atas kenikmatan dan karunia yang diberikan oleh Tuhan selama satu
tahun. Dengan diadakannya acara hajat laut ini meningkatkan tradisi dan
kearifan budaya local, meningkatkan dan mempererat tali persaudaraan antara
para nelayan khususnya di daerah Pangandaran. Selain dari itu acara hajat laut
juga bertujuan untuk menarik para wisatawan local maupun asing untuk berkunjung
ke Pantai Pangandaran.
4.
BABARIT
Tradisi babarit atau ngababaritan
yang masih rutin digelar masyarakat desa Karangmalang, tradisi babarit,
merupakan sebuah upacara ritual adat peninggalan masyarakat budaya megalitikum
yang secara turun temurun nyaris tak pernah terputus dilaksanakan.
Tradisi babarit yang masih digelar
masyarakat Desa Karangmalang, berupa pesta kecil masyarakat dalam satu desa.
Pesta kecil dalam prosesi tradisi budaya tersebut, diwarnai dengan kesenian
tayuban berupa kolaborasi tabuhan alat musik tradisional, seperti kendang,
bonang, saron, gambang, goong, dan kesetan rebab mengiringi lantunan lagu dan
tarian klasik khas acara babarit.
Lagu-lagu sunda klasik khas ritual
babarit yang biasa dilantunkan, di antaranya berjudul lahir batin, golewang,
titipati, silih asih, renggong buyut, goyong-goyong, dan raja pulang. “Semua
lagu sunda klasik yang biasa dilantunkan pada acara-acara babarit itu,
mengandung makna.
Intinya sebagai nasihat dan
penuntun masyarakat untuk selalu berbuat kebaikan terhadap sesama manusia dan
lingkungan alam.
Pelaksanaan acara babarit, biasa
dilaksanakan rutin setahun sekali. Pada umumnya dilaksanakan setelah panen atau
menjelang musim tanam pertama padi, juga sebagai hajat sukur bumi, dan
dilaksanakan sebagai tanda diperbolehkannya masyarakat menggelar hajat
pernikahan.
5.
MEUNCIT SATO BELA
Meuncit Sato Béla nyaeta
sahiji adat nu aya di Jawa Barat. Naon
baé satona mah, rék hayam jago, domba jalu, atawa munding jalu. Tapi, biasana
mah mun lain hayam, paling domba atawa embé. Sato nu dipaké, dipeuncit bareng
jeung nyunatan budak. Budak sempring disunatan, sato nu dipaké béla gérésél
dipeuncit. Tujuannana sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri. Cenah,
lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Tujuan:
Sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri.
Cenah, lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Waktos Pelaksanaan:
Waktos dilaksanakeunanna biasana pas aya budak nu keur
hajatan disunatan .
Pakakas:
1. Bedog /peso nu seukeut
2. Pacul keur ngagali taneuh
3. Lobang nu geus siap teh keur wadah
getih sato nu ngocor
4. Gedebong cau keur nyarekeun sirah sato
nu bade dipeuncit
Tata Cara:
1. Saena nu meuncit nyaeta shohibul
kurbanna sorangan , ari mampu mah. Ari teu tiasa , bisa diwakilan ku jalmi nu
lian , sareng sohibul kurban teh disyariatan keur turut nyaksian .
2. Gunakan pisau yang setajam mungkin.
Semakin tajam, semakin baik. Ini berdasarkan hadis dari
Apikna ngagunakeun peso nu seukeut . Makin seukeut eta
peso , makin sae. Ieu teh didasarkeun ku hadis ti Syaddad bin Aus radhiallahu ‘anhu, ari
Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْح وَ ليُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُفَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ
“Sesungguhnya Allah
mewajibkan berbuat ihsan dalam segala hal. Jika kalian membunuh maka bunuhlah
dengan ihsan, jika kalian menyembelih, sembelihlah dengan ihsan. Hendaknya
kalian mempertajam pisaunya dan menyenangkan sembelihannya.” (HR.
Muslim).
Ti hadis eta , kedah dipahaman ari keur meuncit sato teh
, kudu ngagunakeun peso anu seukeut sangkan sato nu disembelihna teu kasiksa.
3. Henteu ngasah peso dihareupeun sato
nu bade di peuncit , kusabab eta teh bakal nyieun sato nu bade dipeuncit
ngarasa sieun sateuacan dipeuncit
4. Ngahadapkeun sato nu bade di
peuncit ka arah kiblat
5. Ngabaringkeun sato diluhur lambung
kiri
Ieu teh ngegampilkeun nu motong ngagunakeun leungen kanan jeung nyekel sato di
kiri
6. Nincak suku di beuheung sato
7. Bacaan keur meuncit sato
Sateuacanna meuncit sato, kudu maca basmalah.
Ieu teh wajib dilaksanakeun .
وَ لاَ تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ الله عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ..
Janganlah kamu
memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya.
Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan. (QS. Al-An’am: 121).
8. Dianjurkeun maca takbir (Allahu akbar) sangges maca
basmalah
9. Nyebutkeun nami jalmi nu dituju.
Bacaan takbir jeung nyebut nami sohibul kurban hukumna
sunnah , teu wajib . Jadi, tetep sah ari teu maca takbir jeung nyebut nami
sohibul kurban oge .
10. Meuncitna kudu tereh keur
ngaringankeun naon nu dialaman ku sato .
11. Pastikeun ari bagian genggerong ,
kerongkongan, dua urat beuheung ( kenca- katuhu ) pasti kakeureut.
Syekh Abdul Aziz bin Baz menyebutkan bahwa penyembelihan yang sesuai syariat
itu ada tiga keadaan (dinukil dari Salatul
Idain karya Syekh Sa’id
Al-Qohthoni):
1.
Kaputusna genggerong , kerongkongan, sareng
dua urat beuheung . Ieu teh
kaayaan nu pang alusna . ari kaputus opat hal ieu , maka sembelihananna halal
ceuk kabeh ulama.
2.
Kaputusna genggerong , kerongkongan, jeung
salah sahiji urat beuheung
. Sembelihanna bener, halal, jeung tiasa di dahar , sangan kaayaan ieu
derajatna dihandap kondisi nu kahiji
3.
Kaputusna genggerong sareng kerongkongan, teu make dua urat beuheung. Status sembelihanana sah
jeung halal.
12.
Sabagian ulama nganjurkeun supaya nyicingkeun suku anu kenca gerak, supaya sato leuwih tereh maot.
13. Teu
meunang motongkeun beuheung saacan sato geus maot.
Kabeh ulaman negaskeun, kalakuan saperti ieu hukumna
dipikakeheul. Kusabab nambihan rasa nyeri eta sato. Ngulitan sasatoan,
ngaleubetkeun ka jero cai panas jeung samacamna oge teu meunang, kecuali
sanggeus dipastikeun eta sato teh tos maot.
6.
NGARUWAT
Setiap tahunnya petani yang ada di Kabupaten
Subang mengadakan ruwatan/ hajat bumi dengan bertujuan memohon keselamatan
dalam dirinya, usahanya, pertaniannya dan lain sebagainya dari serangan orang
yang jahat, dari berbagai penyakit dan hama untuk segala usaha pertaniannya.
Ruwatan adalah budaya masyarakat Jawa pada umumnya, Ruwatan menurut
bahasa setempat mengandung arti “ruwat” yang berarti “luwar” atau “leupas”
sedangkan “bum”i mengandung arti tanah yaitu tempat dimana kita berpijak.
Tradisi ritual ini dilakukan untuk melepaskan segala bala dan belenggu dari
kutukan bawaan dari tanah (lahan pertanian) sebelum mereka olah. Petani menurut
adat setempat melarang dengan tegas jika ada seorang petani yang menggarap
lahan sawahnya sebelum diadakannya tradisi ngaruwat bumi dilakukan. Jika ada
salah satu petani yang melanggar maka petani tersebut akan celaka. Biasanya
petani yang mendahului menanam padi sebelum dilaksanakannya acara ruwatan,
tanaman padinya tersebut akan terserang hama tikus, burung dan hama-hama yang
lainnya yang bersifat merugikan.
Tradisi Ngaruwat |
Dibawah ini adalah
syarat atau perlengkapan dalam kegiatan yang biasa penulis jumpai dalam acara
tradisi ngaruwat bumi yang ada di kabupaten subang. Adapun kegiatanya meliputi:
1) Mengadakan penggalangan dana untuk biaya ruwatan. Biasanya ketua Rt
yang dikordinir oleh ketua Rw atau Kadus (Kepala Dusun) melakukan penggalangan
dana dengan cara iuran masing-masing kepala keluarga dengan cara membagi
kedalam tiga lapisan masyarakat berdasarkan harta kekayaannya (gotong-royong).
Kelas (1) adalah keluarga yang kaya harta, biasaya dipinta iuran sebesar
Rp.15.000 - Rp.20.000, sedangkan kelas (2) merupakan keluarga sederhana tapi
mampu, biasanya biaya iuran yang dikenakan atara Rp.5.000 – Rp.10.000 dan kelas
(3) adalah keluarga yang serba kecukupan bahkan kurang mampu biasanya keluarga
yang memiliki tingkat ekonomi rendah tidak dipungut biaya iuran.
2) Membeli hewan kurban sebagai tumbal sesaji/sesajen berupa satu ekor
kambing. Kambing yang sudah dibeli kemudian disembelih dan kepala kambing
tersebut dijadikan tumbal dan di kubur di tempat pintu air sebagai irigasi
sumber air untuk mengairi sawah milik petani yang ada di setiap desa
masing-masing. Kepala kambing khusus dijadikan sebagai tumbal dan dikubur
sedangkan daging kambingnya dimasak dan disantap pada acara ruatan berlangsung
dan beberapa dibungkus dengan plastik untuk dibawa pulang oleh masyarakat yang
memberi congcot pada acara ruwatan berlangsung.
3) Menyewa hiburan berupa wayang kulit atau wayang golek untuk
memeriahkan acara ruwatan. Acara tersebut biasaya ditujukan untuk menghibur
masyarakat agar datang dan senantiasa berkumpul bersama dalam satu acara
ngaruwat bumi.
4) Masing-masing kepala keluarga membuat nasi tumpeng atau masyarakat
petani setempat menyebutnya dengan “congcot” atau “nyongcot” berupa nasi
berbentuk kerucut yang pada atasnya di beri telur bulat utuh kemudian nasi
congcot tersebut dikumpulkan di atas meja berukuran panjang pada saat acara
dimulai. Nasi congcot berbentuk kerucut tersebut kemudian diambil masing-masing
satu sendok nasi dan dicampur dalam sebuah wajan besar yang pada akhirnya nasi
tersebut dimakan secara bersama-sama.
5) Menggantungkan jenis-jenis hasil bumi. Kegiatan ini dilakukan oleh
masyarakat petani yang ada di Kabupaten Subang satu minggu atau tiga hari
sebelum kegiatan tradisi ruwatan dimulai. Jenis-jenis hasil pertanian yang
digantungkan di depan gang atau depan pagar rumah biasanya umbi-umbian,
buah-buahan, sayur-sayuran bahkan adapula yang menggantungkan beberapa jenis
barang seperti rokok dan makan ringan. Berbagai macam jenis hasil pertanian
tersebut kemudian digantung dengan seutas tali ke atas ruas bamboo dan dihias
masing-masing buah berjumlah satu dan berbeda-beda atau bermacam-macam jenis
hasil pertanian.
6) Berbagai jenis sesaji pada saat acara ritual dimulai. Proses ini
merupakan proses puncak dimana pada proses ini dilakukan beberapa kegiatan inti
seperti sambutan-sambutan, maksud dan tujuan diadakannya kegiatan tradisi ini
dan ditutup dengan do’a.
Begitulah secara singkat gambaran mengenai suatu proses tradisi ngaruat
bumi yang ada di Kabupaten Subang.
DAFTAR
PUSTAKA
· https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjFt2HR1dmYnXwwOuj5kgaCTLxZqWCtqKCCHrioPVMuaVD0_VQNDiXQWR43dGcQvfn6s9-2sWuG8tBGuohvXMflbAvcrJ1KaJ3ejM-CRHL7JAlvqchNBWYB0F0vLIvE_f0INc1WRcqi3eaY/s320/Khitanan-Massal-Diikuti-Oleh-100-Anak.jpg
Peringatan!!!
Dilarang meng-copy post ini secara illegal, kecuali jika kamu mendapat izin dari penulis atau dengan mencantumkan URL pada blog atau tugasmu.
Hargailah penulis OK!!!
kak aku dapet tugas pertanyaannya ini
ReplyDeleteWawacan naon anu sok dilalakonkeun dina ngaruat jeung hajat?
tolong bantu kakkk
Kak mohon izin mengunakan artikel ini untuk dijadikan referensi sebagai tugas sekolah. Terima kasih
ReplyDeleteTerima kasih
ReplyDeleteKa mohon ijin menggunakan artikel ini untuk tugas basa sunda yah..
ReplyDeleteHaturnuhun ka🙏
IONQQ**COM
ReplyDeleteagen terbesar dan terpercaya di indonesia
segera daftar dan bergabung bersama kami.
Whatshapp : +85515373217 :-* (f)