Wednesday, January 10, 2018

ADAT DAN TRADISI BUDAYA SUNDA

1. NGALAMAR
Prah di mana-mana, atawa biasa kapanggih. Kaasup di luar nagri. Samèmèh lalaki jeung awèwè resmi dikawinkeun, sok dimimitian heula ku acara ngalamar. Ngan carana anu teu sarua atawa bèda-bèda tèh. Cara ngalamar urang Amèrika, pasti bèda jeung urang Indonèsia. Nya kitu deui antara urang Jawa Tengah atawa jawa Timur jeung urang Sunda.
            Urang Sunda ogè gumantung kana waktu jeung tempatna. Cara ngalamar jaman baheula jeung ayeuna, pasti henteu sarua. Nya kitu deui cara ngalamar urang Cianjur jeung urang Banten, èta ogè moal sarua deuih.
Tradisi Ngalamar
            Ngalamar jaman ayeuna leuwih gampang jeung sederhana. Bèda jeung jaman baheula, loba pisan cara jeung aturanana.
            Jaman baheula mah antara si lalaki nu rèk ngalamar, jeung si awèwè nu rèk dilamar tèh, tacan tangtu wawuh. Ari ayeuna mah apan, umumna lain baè geus wawuh, tapi geus jadi bèbènè (kabogoh). Jadi nu disebut ngalamar tèh, ukur formalitas atawa nanya resmi, siap henteuna si awèwè diajak kawin.
            Atuh jawabanana ogè, moal aya basa nolak. Langsung satuju, malah sakalian nangtukeun waktuna. Ari sababna lian ti geus pada wawuh, biasana sarua bogohna.
            Tah, ngalamar jaman baheula mah can tangtu kitu. Teu unggal ngalamar pasti ditarima. Bisa waè si awèwèna nolak, boh lantaran teu bogoh, boh lantaran geus kapiheulaan ku nu sèjen. Ngan dina nolakna tara togmol nyebut embung. Upamana langsung ngajawab, “punten pun anakna henteu bogoheun” Atawa, “Punten parantos aya nu gaduh”
            Tapi ngusahakeun sangkan dina nolakna, henteu matak nyerieun hatè pihak anu ditolak. Contona, “Nya èta pun anak tèh, teu acan aya niat rarabi. Ma’lum masih kènèh bau jaringao.” Padahal nempo ukurna, geus meujeuhna dikawinkeun. Ngan ku sabab awèwèna teu bogoh atawa kolotna teu satuju, lamaranana kapaksa ditolak.
            Lamun hayang leuwih jèntè awèwèna teu bogoheun, carana nolak bisa ku cara mapandèkeun kana manuk. Biasana manuk titiran. “ Nya èta gaduh manuk tèh titiran emas, sakurungna kedah sareng titiran emas deui.” Maksudna anak kuring tèh teu bogoheun. Bisa jadi lantaran anu ngalamarna kurang kasèp.
            Baeula mah sual jodo tek kacida apikna. Mèmèh ngalamar jeung narima lamaran, kudu puguh heula, anak saha, beunghar atawa henteu. Boga pangkat atawa ukur jelema biasa. Tegesna, ditaliti heula kaayaan kulawargana, bisi henteu sarua atawa henteu saimbang.
            Ari sababna harita mah, anak mènak kudu jeung anak mènak deui. Nu beunghar kudu jeung nu beunghar deui. Utamana lamun tacan wawuh.
            Di Cianjur baheula, aya kabiasaan kieu: titahan si lalaki, naghaja nyèmah ka kulawarga awèwè. Sanggeus disuguhan, si pribumi sok buru-buru nanya:
“ geuning aya pikersaeun naon, asa rareuwas teuing?” cèk pribumi.
“Nya èta gaduh manuk, mung teu acan gaduh kurungna,”
“kagungan manuk naon kitu?”
“Titiran emas”
“Euleuh atuh kurungna gè kedah kurung saè. Kaleresan gaduh hiji, hèg terus acan aya manukan.”
            Tina obrolan di luhur, kanyahoan wèh, boh lalakina, boh awèwèn, sarua turunan mènak. Bèda deui upama si sèmah nyebutkeun manuk piit atawa ukur cangkurileung. Nya kitu deui upama pribumi ukur nyebutkeun, aya ogè kurung  biasa, hartina turunan jelema bisa.
            Cara sèjènna dina nyuguhan. Upama pribumi hayang nèmbongkeun, yèn manèhna kulawarga mènak, wadah susuguhna sok ngagunakeun bahan poslèn. Utamana pisin jeung cangkirna. Engkè samèmèh ki Sèmah ngasaan susuguh pribumi, sok nanya kieu:
“Euleuh ieu cacangkir aya ku saè, moal lepat deui bahanna tina poslèn,”maksudna nanyakeun naha enya pribumi tèh kulawarga mènak?

“Leres poslèn asli wedalan Cina,” maksadna, bener malah mènak bolongkotan. Lain ngan ukur tuturunan, atawa boga gelar radèn pamèrè, pèdah aki-buyutna kungsi digawè di karaton.
            Dijawab deui ku ki semah, “Kaleresan, di rormpok ogè gaduh, heug mani sami pisan,” maksudna, sarua manèhna ogè kulawarga mènak asli.

            Anu dicaritakeun di luhur, kakara ngalamar tahapan kahiji. Upama kira-kira sarua satuju, isuk pagèto bakal datang deui, resmi ngalamar. Tahapan nepi ka dinya disebutna neundeun omong. Duanana kakara satuju. Tapi, boh pihak awèwè, boh pihak lalaki, acan katalian ku jangji nanaon. Ku kituna meunang masing rèk ngabatalkeun ogè.
            Naon sababna disebut neundeun omong? Sabab pihak lalaki tacan mèrè nanaon. Mun barangbeuli tèa mah, acan mèrè tanda pangjadi.
                                                                                    (Dicutat tina buku ajar Pamager Basa)

2. TUJUH BULANAN
Tradisi Tujuh Bulanan

Nya èta salametan nu kakandungan tujuh bulan. Biasana nu keur kakandungan dimandian cai tujuh rupa. Lian ti eta sok nyieun rurujakan, rujak bebek. Rujakna tuluy dijual, ari duit jang pameulina ku talawèngkar (sesemplèkan kentèng atawa gagarabah). Engkèna duduitan lading rujak ku nu kakandungan dipiceun ka parapatan jalan. Cenah, lamun rujakna lada, anakna pasti lalaki. Upama semu amis, awewè.

Lian ngarujak bebek, bapana orok nu dikandung ngagambaran dawegan kalapa konèng, make peso mèncos atawa paku. Biasana gambar wayang Arjuna atawa Subadra. Kudu dawegan konèng, supaya kulit anakna engke koneng.
Dawegan dibeulah dua ku bapana orok nu dikandung. Upama beulahna sarua, pasti anakna kasèp atawa geulis. Munlalaki kembaran Arjuna, upama awèwè kembaran subadra

3. HAJAT LAUT
Pantai Pangandaran merupakan pantai selatan yang membentang dari pesisir selatan Jawa Barat. Konon pantai selatan memiliki penguasa yang sudah dikenal oleh banyak orang yaitu Nyi Roro Kidul. Pertamanya diadakan hajat laut ini adalah bermaksud untuk memberikan sedekah atau sesajen kepada penguasa pantai selatan yang mana telah memberikan kemakmuran bagi masyarakat Pangandaran yang mana telah mengambil kekayaan yang berada di pantai selatan. Setiap tahun masyarakat Pangandaran mengadakan Acara Hajat Laut sebagai rasa syukur atas kenikmatan yang telah diberikan.
Tradisi Hajat Laut
Pertama-tama para nelayan menyiapkan beberapa jampan (sesaji) terlebih dahulu. Isi dari sesaji ini berupa kepala kerbau dan kepala kambing. Biasanya kerbau dan kambing di beli para nelayang dengan penggalangan dana dari masyarakat Pangandaran. Setelah sesaji siap, para tokoh ulama dan masyarakat Pangandaran mengadakan doa bersaman terlebih dahulu dengan membacakan Yasin dan Ayat-Ayat Suci Al-Qur’an. Kemudian setelah doa selesai dibacakan inti dari Ritual Hajat Laut pun tiba, beberapa nelayan membawa jampan ke pinggir laut. Satu demi satu jampan dinaikan ke atas perahu. Setelah itu bebrapa nelayan membawa jampan tersebut ke tengah laut kira-kira lima mil dari pesisir pantai Pangandaran. Seluruh nelayan ikut dalam iring-iringan, mengawal perahu utama yang membawa jampan. Perahu paran nelayan dihias sedemikian rupa dan warna serta menambahkan ornament-ornamen tertentu yang dapat menarik perhatian.  Perahu hias ini menjadi daya tarik para wisata yang melihat Ritual Hajat Laut. Setelah sampai di tengah laut, satu persatu jampan pun di tenggelamkan. Para nelayan terjun ke laut sambil membawa ember untuk berebut air laut disekitar jampan yang ditenggelamkan. Air ini apabila di guyurkan atau di mandikan kepada perahu mereka dipercaya mendapatkan berkah selama satu tahun kedepan dengan hasil tangkapan yang banyak dan berlimpah. Setelah prosesi penurunan jampan selesai para nelayan kembali ke pesisir pantai. Acara Hajat Laut biasanya di meriahkan dengan beberapa perlombaan seperti panjat pinang, tangkap bebek di laut dan balapan penyu. Untuk hiburannya biasanya dimeriahkan oleh kesenian tradisional Jawa Barat dan tarian-tarian tradisional.
Tujuan utama dari hajat laut ini hanya sekedar untuk bersyukur atas kenikmatan dan karunia yang diberikan oleh Tuhan selama satu tahun. Dengan diadakannya acara hajat laut ini meningkatkan tradisi dan kearifan budaya local, meningkatkan dan mempererat tali persaudaraan antara para nelayan khususnya di daerah Pangandaran. Selain dari itu acara hajat laut juga bertujuan untuk menarik para wisatawan local maupun asing untuk berkunjung ke Pantai Pangandaran.

4. BABARIT

Tradisi Babarit
Tradisi babarit atau ngababaritan yang masih rutin digelar masyarakat desa Karangmalang, tradisi babarit, merupakan sebuah upacara ritual adat peninggalan masyarakat budaya megalitikum yang secara turun temurun nyaris tak pernah terputus dilaksanakan.
Tradisi babarit yang masih digelar masyarakat Desa Karangmalang, berupa pesta kecil masyarakat dalam satu desa. Pesta kecil dalam prosesi tradisi budaya tersebut, diwarnai dengan kesenian tayuban berupa kolaborasi tabuhan alat musik tradisional, seperti kendang, bonang, saron, gambang, goong, dan kesetan rebab mengiringi lantunan lagu dan tarian klasik khas acara babarit.
Lagu-lagu sunda klasik khas ritual babarit yang biasa dilantunkan, di antaranya berjudul lahir batin, golewang, titipati, silih asih, renggong buyut, goyong-goyong, dan raja pulang. “Semua lagu sunda klasik yang biasa dilantunkan pada acara-acara babarit itu, mengandung makna.
Intinya sebagai nasihat dan penuntun masyarakat untuk selalu berbuat kebaikan terhadap sesama manusia dan lingkungan alam.
Pelaksanaan acara babarit, biasa dilaksanakan rutin setahun sekali. Pada umumnya dilaksanakan setelah panen atau menjelang musim tanam pertama padi, juga sebagai hajat sukur bumi, dan dilaksanakan sebagai tanda diperbolehkannya masyarakat menggelar hajat pernikahan.

5. MEUNCIT SATO BELA

Tradisi Meuncit Sato Bela
Definisi:
Meuncit Sato Béla nyaeta sahiji adat nu aya di Jawa Barat. Naon baé satona mah, rék hayam jago, domba jalu, atawa munding jalu. Tapi, biasana mah mun lain hayam, paling domba atawa embé. Sato nu dipaké, dipeuncit bareng jeung nyunatan budak. Budak sempring disunatan, sato nu dipaké béla gérésél dipeuncit. Tujuannana sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri. Cenah, lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Tujuan:
 Sangkan budak nu disunatan henteu ngarasa nyeri. Cenah, lantaran rasa nyerina dipindahkeun ka sato nu dipakè bèla tèa.
Waktos Pelaksanaan:
Waktos dilaksanakeunanna biasana pas aya budak nu keur hajatan disunatan .
Pakakas:
1.       Bedog /peso nu seukeut
2.       Pacul keur ngagali taneuh
3.       Lobang nu geus siap teh keur wadah getih sato nu ngocor
4.       Gedebong cau keur nyarekeun sirah sato nu bade dipeuncit
Tata Cara:
1.   Saena nu meuncit nyaeta shohibul kurbanna sorangan , ari mampu mah. Ari teu tiasa , bisa diwakilan ku jalmi nu lian , sareng sohibul kurban teh disyariatan keur turut nyaksian .
2.   Gunakan pisau yang setajam mungkin. Semakin tajam, semakin baik. Ini berdasarkan hadis dari
Apikna ngagunakeun peso nu seukeut . Makin seukeut eta peso , makin sae. Ieu teh didasarkeun ku hadis ti Syaddad bin Aus radhiallahu ‘anhu, ari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْح وَ ليُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُفَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ
“Sesungguhnya Allah mewajibkan berbuat ihsan dalam segala hal. Jika kalian membunuh maka bunuhlah dengan ihsan, jika kalian menyembelih, sembelihlah dengan ihsan. Hendaknya kalian mempertajam pisaunya dan menyenangkan sembelihannya.” (HR. Muslim).
Ti hadis eta , kedah dipahaman ari keur meuncit sato teh , kudu ngagunakeun peso anu seukeut sangkan sato  nu disembelihna teu kasiksa.
3.   Henteu ngasah peso dihareupeun sato nu bade di peuncit , kusabab eta teh bakal nyieun sato nu bade dipeuncit ngarasa sieun sateuacan dipeuncit
4.   Ngahadapkeun sato nu bade di peuncit ka arah kiblat

5.   Ngabaringkeun sato diluhur lambung kiri

Ieu teh ngegampilkeun nu motong ngagunakeun leungen kanan jeung nyekel sato di kiri
6.   Nincak  suku di beuheung sato

7.   Bacaan keur meuncit sato

Sateuacanna meuncit sato, kudu maca basmalah. Ieu teh wajib dilaksanakeun .
          وَ لاَ تَأْكُلُواْ مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ الله عَلَيْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ..
Janganlah kamu memakan binatang-binatang yang tidak disebut nama Allah ketika menyembelihnya. Sesungguhnya perbuatan yang semacam itu adalah suatu kefasikan. (QS. Al-An’am: 121).
8.   Dianjurkeun maca  takbir (Allahu akbar) sangges maca basmalah
9.   Nyebutkeun nami jalmi nu dituju.
Bacaan takbir jeung nyebut nami sohibul kurban hukumna sunnah , teu wajib . Jadi, tetep sah ari teu maca takbir jeung nyebut nami sohibul kurban oge .
10.   Meuncitna kudu tereh keur ngaringankeun naon nu dialaman ku sato .
11.   Pastikeun ari bagian genggerong , kerongkongan, dua urat beuheung ( kenca- katuhu ) pasti kakeureut.



Syekh Abdul Aziz bin Baz menyebutkan bahwa penyembelihan yang sesuai syariat itu ada tiga keadaan (dinukil dari Salatul Idain karya Syekh Sa’id Al-Qohthoni):
1.      Kaputusna genggerong , kerongkongan, sareng dua urat  beuheung . Ieu teh kaayaan nu pang alusna . ari kaputus opat hal ieu , maka sembelihananna halal ceuk kabeh ulama.
2.      Kaputusna genggerong , kerongkongan, jeung salah sahiji urat  beuheung . Sembelihanna bener, halal, jeung tiasa di dahar , sangan kaayaan ieu derajatna dihandap kondisi nu kahiji
3.      Kaputusna genggerong  sareng  kerongkongan, teu make  dua urat  beuheung. Status sembelihanana sah jeung halal.
12.    Sabagian ulama nganjurkeun supaya  nyicingkeun  suku anu kenca  gerak, supaya sato leuwih tereh maot.
13.    Teu meunang motongkeun beuheung saacan sato geus maot.
Kabeh ulaman negaskeun, kalakuan saperti ieu hukumna dipikakeheul. Kusabab nambihan rasa nyeri eta sato. Ngulitan sasatoan, ngaleubetkeun ka jero cai panas jeung samacamna oge teu meunang, kecuali sanggeus dipastikeun eta sato teh tos maot.

6. NGARUWAT
Setiap tahunnya petani yang ada di Kabupaten Subang mengadakan ruwatan/ hajat bumi dengan bertujuan memohon keselamatan dalam dirinya, usahanya, pertaniannya dan lain sebagainya dari serangan orang yang jahat, dari berbagai penyakit dan hama untuk segala usaha pertaniannya.
Ruwatan adalah budaya masyarakat Jawa pada umumnya, Ruwatan menurut bahasa setempat mengandung arti “ruwat” yang berarti “luwar” atau “leupas” sedangkan “bum”i mengandung arti tanah yaitu tempat dimana kita berpijak. Tradisi ritual ini dilakukan untuk melepaskan segala bala dan belenggu dari kutukan bawaan dari tanah (lahan pertanian) sebelum mereka olah. Petani menurut adat setempat melarang dengan tegas jika ada seorang petani yang menggarap lahan sawahnya sebelum diadakannya tradisi ngaruwat bumi dilakukan. Jika ada salah satu petani yang melanggar maka petani tersebut akan celaka. Biasanya petani yang mendahului menanam padi sebelum dilaksanakannya acara ruwatan, tanaman padinya tersebut akan terserang hama tikus, burung dan hama-hama yang lainnya yang bersifat merugikan.
Tradisi Ngaruwat
            Dibawah ini adalah syarat atau perlengkapan dalam kegiatan yang biasa penulis jumpai dalam acara tradisi ngaruwat bumi yang ada di kabupaten subang. Adapun kegiatanya meliputi:
1) Mengadakan penggalangan dana untuk biaya ruwatan. Biasanya ketua Rt yang dikordinir oleh ketua Rw atau Kadus (Kepala Dusun) melakukan penggalangan dana dengan cara iuran masing-masing kepala keluarga dengan cara membagi kedalam tiga lapisan masyarakat berdasarkan harta kekayaannya (gotong-royong). Kelas (1) adalah keluarga yang kaya harta, biasaya dipinta iuran sebesar Rp.15.000 - Rp.20.000, sedangkan kelas (2) merupakan keluarga sederhana tapi mampu, biasanya biaya iuran yang dikenakan atara Rp.5.000 – Rp.10.000 dan kelas (3) adalah keluarga yang serba kecukupan bahkan kurang mampu biasanya keluarga yang memiliki tingkat ekonomi rendah tidak dipungut biaya iuran.
2) Membeli hewan kurban sebagai tumbal sesaji/sesajen berupa satu ekor kambing. Kambing yang sudah dibeli kemudian disembelih dan kepala kambing tersebut dijadikan tumbal dan di kubur di tempat pintu air sebagai irigasi sumber air untuk mengairi sawah milik petani yang ada di setiap desa masing-masing. Kepala kambing khusus dijadikan sebagai tumbal dan dikubur sedangkan daging kambingnya dimasak dan disantap pada acara ruatan berlangsung dan beberapa dibungkus dengan plastik untuk dibawa pulang oleh masyarakat yang memberi congcot pada acara ruwatan berlangsung.
3) Menyewa hiburan berupa wayang kulit atau wayang golek untuk memeriahkan acara ruwatan. Acara tersebut biasaya ditujukan untuk menghibur masyarakat agar datang dan senantiasa berkumpul bersama dalam satu acara ngaruwat bumi.
4) Masing-masing kepala keluarga membuat nasi tumpeng atau masyarakat petani setempat menyebutnya dengan “congcot” atau “nyongcot” berupa nasi berbentuk kerucut yang pada atasnya di beri telur bulat utuh kemudian nasi congcot tersebut dikumpulkan di atas meja berukuran panjang pada saat acara dimulai. Nasi congcot berbentuk kerucut tersebut kemudian diambil masing-masing satu sendok nasi dan dicampur dalam sebuah wajan besar yang pada akhirnya nasi tersebut dimakan secara bersama-sama.
5) Menggantungkan jenis-jenis hasil bumi. Kegiatan ini dilakukan oleh masyarakat petani yang ada di Kabupaten Subang satu minggu atau tiga hari sebelum kegiatan tradisi ruwatan dimulai. Jenis-jenis hasil pertanian yang digantungkan di depan gang atau depan pagar rumah biasanya umbi-umbian, buah-buahan, sayur-sayuran bahkan adapula yang menggantungkan beberapa jenis barang seperti rokok dan makan ringan. Berbagai macam jenis hasil pertanian tersebut kemudian digantung dengan seutas tali ke atas ruas bamboo dan dihias masing-masing buah berjumlah satu dan berbeda-beda atau bermacam-macam jenis hasil pertanian.
6) Berbagai jenis sesaji pada saat acara ritual dimulai. Proses ini merupakan proses puncak dimana pada proses ini dilakukan beberapa kegiatan inti seperti sambutan-sambutan, maksud dan tujuan diadakannya kegiatan tradisi ini dan ditutup dengan do’a.
Begitulah secara singkat gambaran mengenai suatu proses tradisi ngaruat bumi yang ada di Kabupaten Subang.


DAFTAR PUSTAKA

5 comments:

  1. kak aku dapet tugas pertanyaannya ini
    Wawacan naon anu sok dilalakonkeun dina ngaruat jeung hajat?
    tolong bantu kakkk

    ReplyDelete
  2. Kak mohon izin mengunakan artikel ini untuk dijadikan referensi sebagai tugas sekolah. Terima kasih

    ReplyDelete
  3. Ka mohon ijin menggunakan artikel ini untuk tugas basa sunda yah..
    Haturnuhun ka🙏

    ReplyDelete
  4. IONQQ**COM
    agen terbesar dan terpercaya di indonesia
    segera daftar dan bergabung bersama kami.
    Whatshapp : +85515373217 :-* (f)

    ReplyDelete